Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Reviews
4,5/5 (6479 Google reviews)
Reserveren
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België:

Magritte Museum: de grootste verzameling ter wereld van de gevierde Belgische surrealist.

Fin-de-Siècle Museum: Ensor, Khnopff, Spilliaert, en de sfeer van Brussel rond 1900.

Old Masters Museum: Bruegel, Rubens, Jordaens, Hals, David, en de grootste meesterwerken van de 15e tot de 18e eeuw.

Modern Museum (curators' choice): een selectie van de must-sees uit de 20e en 21e eeuw.
  • Trein: Centraal station • Metro: Lijnen 1-5 (halte Park of Centraal Station) • Tram: Lijnen 92 - 94 (halte Royale) • Bus: Lijnen 27 - 38 - 71 - 95 (halte Royale) & Lijnen 29 - 63 - 65 - 66 • Parkings: Albertine (Rue des Sols & Place de la Justice) - Parking 2 Portes (Rue de Namur & Boulevard de Waterloo) - Parking Poelaert (Place Poelaert).
  • 1,5 Parc/Park
  • 92,93 Royale
  • Uurrooster

    10/02/2022 - 30/07/2023: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Article 27: 1,25 €

Twee tentoonstellingszalen contextualiseren twee brandende thema's voor musea in de hele wereld: door een wetenschappelijk licht te werpen op enerzijds de vragen rond kolonialisme en diversiteit en anderzijds op de problematiek van de restitutie van cultuurgoederen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden geroofd, willen de Koninklijke Musea een laboratorium voor reflectie zijn dat ons in staat stelt deel te nemen aan de constructie van het museum van morgen, door de nadruk te leggen op wat wetenschappelijk onderzoek, de fundamentele opdracht van het museum, kan bijdragen aan het hedendaagse debat. GEROOFDE KUNSTWERKEN: HOE MOET HET VERDER MET DE TERUGGAVE VAN TIJDENS DE TWEEDE WERELDOORLOG GEROOFDE CULTUURGOEDEREN? De kwestie van de teruggave is niet nieuw en is in feite breder dan het meest in het oog springende geval, dat van de plunderingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog en tijdens het Derde Rijk zijn gepleegd. De oude meesters en moderne schilders die in één zaal zijn samengebracht, getuigen van de complexiteit en de voortdurende relevantie van het vraagstuk, zo'n 76 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Er is maar één manier om werken van twijfelachtige herkomst te identificeren, en dat is hun herkomst te onderzoeken. Te weten komen in welke handen een werk heeft gecirculeerd vanaf het moment dat het het atelier verliet tot op heden is een essentiële maar moeizame taak, die ook vandaag nog veel vragen oproept. Het zeer specifieke geval van het hier gepresenteerde schilderij van Lovis Corinth laat zien hoe complex het restitutieproces is. Bestaan hierover internationale afspraken? Waren de plunderingen georganiseerd? Speelde de kunsthandel hierin een rol? Waar staan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België vandaag? Dit zijn enkele van de vragen die we in deze thematische zalen proberen te beantwoorden. Old Masters Museum - zaal 51 WAAROM DE TITEL VAN EEN MEESTERWERK VAN RUBENS HERZIEN? Titels van kunstwerken worden in musea over de hele wereld in vraag gesteld: de verantwoordelijkheid van musea om inclusief en niet-discriminerend te zijn, is na sociale bewegingen zoals #metoo of #BlackLivesMatter alleen maar groter geworden. Het Rubens-werk in deze zaal, dat na 2007 voor de tweede keer een andere naam heeft gekregen, is een typisch voorbeeld van hoe een titel het publiek kan herinneren aan een pijnlijke koloniale ervaring. De Koninklijke Musea valideren de reacties van het publiek en willen zich inzetten voor een beleid van inclusie, gebaseerd op historische feiten en contexten, en zo bijdragen tot een wetenschappelijk onderbouwd debat. Waarom staat de titel van een meesterwerk van Rubens nu meer dan ooit ter discussie? Waarom had deze olieverfschets oorspronkelijk geen titel en wat was zijn functie in het Rubensatelier? Wat waren de oorspronkelijke bedoelingen van Rubens en welke plaats hadden mensen uit Afrika in zijn denken en werken? Allemaal vragen waarrond we graag een constructieve dialoog op gang willen brengen. Old Masters Museum - zaal 60

  • Uurrooster

    14/10/2022 - 12/02/2023: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Prévente: 15,00 € - Normal: 17,00 €

Voor de eerste keer wordt de relatie tussen Picasso’s werk en de abstracte kunstgeschiedenis aan het licht gebracht. Van de eerste kubistische experimenten van 1907, uitgevoerd in de marge van Les Demoiselles d'Avignon, tot zijn latere werk op de grens van de action painting, deze verrassende relatie wordt getoond in een subtiele chronologisch en thematisch parcours. Meer dan honderdtwintig uitzonderlijke werken onthulden de slingerbeweging van de kunstenaar tussen de abstractie en het figuratieve. Het kunstenaarsatelier vormt een ander belangrijk thema in de tentoonstelling. Dit laboratorium van vormen toont het creatieproces van Picasso aan de hand van verschillende reeksen tekeningen en prenten, alsook hoe de kunstenaar werkt en nadenkt over de gekozen motieven. De tentoonstelling illustreert de buitengewone creativiteit van Pablo Picasso en zijn vermogen om zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden.

  • Uurrooster

    14/10/2022 - 12/02/2023: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Article 27: 1,25 €

Mirades de Mujeres (De vrouwelijke blik), zet de kijk van kunstenares Isabelle de Borchgrave op Frida Kahlo in de verf. Beiden delen echter de liefde voor stoffen, motieven en kleuren. De toeschouwer krijgt een vrouwelijk standpunt over de maatschappelijke rol van de kunstenaar. De manier van werken van Isabelle de Borchgrave is een uitnodiging tot een intieme reis naar een eerder miskend facet van Frida Kahlo's persoonlijkheid, die vaak vrolijker en zonniger was dan haar kunstwerken doen vermoeden.Met meer dan vier kilometer met de hand beschilderd papier en karton creëerde ze jurken, tapijten, meubels, bomen en andere elementen waarmee ze de heel bijzondere wereld van Frida Kahlo en haar huis, Casa Azul (Het Blauwe Huis), heeft herschapen. De tentoonstelling nodigt het publiek uit om zich onder te dompelen in het vrolijke, volledig uit papieren universum van Isabelle de Borchgrave, en zich te laten inspireren door de vrijgevigheid van deze hedendaagse kunstenares waarvan de creatieve praktijk resoluut onvergelijkbaar blijft.

  • Uurrooster

    14/10/2022 - 12/02/2023: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Article 27: 1,25 €

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België wijden een tentoonstelling aan Jean-Pierre Ghysels (Ukkel, 1932), een Belgische beeldhouwer die leerling was van Zadkine aan de Académie de la Grande Chaumière in Parijs. De tentoonstelling biedt het publiek de gelegenheid kennis te maken met een reeks beeldhouwwerken die vervaardigd zijn uit de twee favoriete materialen van de kunstenaar, geslagen koper en brons, werken die, zelfs wanneer ze klein van formaat zijn, ons verrassen door hun monumentaliteit en sensualiteit.

  • Prijs

    Enfants: 10,00 €

In deze expo bekijken we de wereld door de ogen van deze briljante Spaanse kunstenaar. We ontdekken hoe en waarom hij schilderijen vanuit nieuwe invalshoeken opbouwt. Welke artistieke middelen en technieken gebruikt hij? Maakte jij ooit een collage of assemblage? Tijdens vijf creatieve activiteiten leven we in Picasso’s atelier-laboratorium! Terwijl de kinderen een nieuwe wereld ontdekken tijdens de rondleiding met workshop, kunnen de volwassenen met een gids of op eigen houtje de tentoonstelling bezoeken (in beide gevallen is reserveren verplicht).

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Seniors: 8,00 € - Demandeurs d'emploi: 8,00 € - Etudiants: 0,00 € - Article 27: 1,25 €

Bruno Georis, comédien professionnel travaille depuis 1990 dans le théâtre, le doublage, le cinéma et la publicité. Il a créé en 2017 les balades littéraires, poétiques et musicales dans les musées et diffuse la littérature et la poésie à travers ses balades, des spectacles dans des lieux remarquables ou des podcasts et des capsules vidéos sous le label Amusea.

  • Prijs

    Enfants: 8,00 €

Frida van papier en kleur… Knippen, verfrommelen, vouwen, scheuren, versieren... Een stukje papier leidt tot een explosie van vormen die ons doet reizen doorheen de kleurrijke wereld van Frida en Isabelle. Terwijl de kinderen tijdens de rondleiding met workshop een nieuwe wereld ontdekken, kunnen de volwassenen met een gids of op eigen houtje de tentoonstelling bezoeken (in beide gevallen is reserveren verplicht). TIJDSTIP 14:00 - 15:30

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Etudiants: 0,00 € - Seniors: 8,00 € - Demandeurs d'emploi: 8,00 € - Article 27: 1,25 €

Picasso et les maîtres par Marie-Laure Bernadac Picasso, le plus inventif des peintres du XXe siècle, est aussi celui qui a le plus fortement exprimé sa dette envers les artistes du passé. De Velázquez à Manet, il n'a cessé de procéder à une relecture de la peinture par la peinture, en particulier dans les années 1950 et 60. Un « cannibalisme pictural » sans précédent dans l'histoire de l'art... Où s’arrête l’inspiration et où commence le plagiat ? par Pascal Leduc Hommages, citations, emprunts, détournements...? Aujourd’hui, un artiste peut-il s’inspirer de l’œuvre de Picasso comme il l’a fait de son vivant avec d’autres artistes ? À travers une double approche, celle de l’Histoire de l’art et du droit, et à partir du cas Picasso, Marie-Laure Bernadac et Pascal Leduc examinent comment les artistes prennent possession ou font bon usage du fruit des recherches d'autres créateurs. Marie-Laure Bernadac est conservatrice générale honoraire du Patrimoine. Elle a travaillé au Musée Picasso de 1980 à 1992, puis au Centre Pompidou, Cabinet d’art graphique, au CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux, puis au Musée du Louvre comme chargée de l’art contemporain de 2003 à 2013. Elle a organisé de nombreuses expositions sur Picasso, dont Le Dernier Picasso, 1987, Picasso : Toros y Toreros, 1993, Picasso poète, 1989 / 2020 et Picasso et les maîtres, 2008. Elle a aussi publié en 2019 la biographie de Louise Bourgeois (Flammarion) et organisé l’exposition Louise Bourgeois & Pablo Picasso Anatomies of Desire en 2019 (Zurich, Hauser & Wirth). Pascal Leduc est licencié en droit de l’UCLouvain et titulaire d’un LLM en droit des nouvelles technologies de l’information (NTIC) de l’Université de Namur. Il est avocat au barreau de Bruxelles depuis 1998. Issu d’une famille de musiciens professionnels impliqués dans l’enseignement artistique et la gestion d’institutions culturelles, Pascal Leduc pratique essentiellement le droit du numérique et le droit d’auteur, matière qu’il enseigne depuis 2005 à l’Institut des Arts de Diffusion ; il enseigne également le statut social et fiscal des artistes au sein de la même institution. Pascal Leduc est l’auteur de plusieurs contributions sur le droit d’auteur et la protection du patrimoine artistique, et a notamment donné une conférence sur l’histoire du droit d’auteur moderne au Collège Belgique (Académie Royale de Belgique) en 2014.

  • Prijs

    Normal: 16,00 € - Seniors: 14,00 € - Etudiants: 10,00 € - Demandeurs d'emploi: 10,00 € - Article 27: 1,25 €

Confortablement installé dans l’univers croisé de deux femmes artistes, le visiteur pourra se laisser bercer par la musique des mots évoquant la Casa Azul de Frida Kahlo reproduite dans plus de 4 km de carton et de papier coloré, déchiré, découpé et savamment agencé par Isabelle de Borchgrave et ses équipes artisanes. L’exposition Miradas de Mujeres - Regards de Femmes vous sera ainsi contée par Jack Ghosez et Myriam Dom.

De art nouveau is een revolutionaire stijlstroming aan het einde van de 19de eeuw. Niet alleen in de architectuur, maar ook in de toegepaste kunsten zal voor een erg korte periode de zweepslaglijn het opvallendste ornament worden. Zowel de natuur met haar plantenstengels en bloemen als het exotisme en de literatuur van het symbolisme vormen de belangrijkste inspiratiebronnen. In deze lezing bekijken we de oorsprong van deze ontwikkelingen in de arts and crafts-beweging in Engeland en schetsen we de internationale context van enkele kernsteden zoals Nancy, Parijs, Riga en München. De nadruk zal echter liggen op de art nouveau kunstenaars die ruim vertegenwoordigd zijn in de collectie Crowet. De collectie Gillion Crowet is een uitzonderlijk geheel van meesterwerken van de art nouveau, die in de loop der jaren bijeengebracht is door baron en barones Gillion Crowet, twee gepassioneerde verzamelaars. Dit geheel werd in 2006 geschonken als legaat aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat daardoor eigenaar werd van niet minder dan 230 uiteenlopende werkstukken, van schilderijen over beeldhouwwerk en glaswerk tot meubilair. Khnopff, Gallé, Mucha, Daum, Lalique en Majorelle zijn slechts enkele namen uit de collectie van het KMSKB. In de namiddag krijgt u een rondleiding waarbij we samen de hoogtepunten uit deze verzameling bekijken. Info & reservatie : www.amarant.be

De collectie Gillion Crowet is een uitzonderlijk geheel van meesterwerken van de art nouveau die in de loop der jaren bijeengebracht zijn door baron en barones Gillion Crowet. Tijdens de rondleiding bekijken we samen de hoogtepunten uit deze verzameling van schilderijen, beeldhouwwerk, glaswerk en meubilair van Khnopff, Gallé, Mucha, Daum, Lalique en Majorelle. Broodje Brussel, dat zijn middaguitstapjes in de stad voor zij die werken en wonen in Brussel. Ontdek een aspect van het museum één keer per maand op donderdag telkens van 13 tot 14 uur

L'Art nouveau est un mouvement de style révolutionnaire de la fin du XIXe siècle. Non seulement dans l'architecture, mais aussi dans les arts appliqués, la ligne de fouet devient, pour une très courte période, l'ornement le plus frappant. La nature avec ses tiges végétales et ses fleurs ainsi que l'exotisme et la littérature du symbolisme sont les principales sources d'inspiration. Dans cette conférence, nous examinerons les origines de ces développements dans le mouvement des arts et de l'artisanat en Angleterre et nous esquisserons le contexte international de certaines villes clés comme Nancy, Paris, Riga et Munich. Toutefois, l'accent sera mis sur les artistes de l'art nouveau qui sont largement représentés dans la collection Gillion Crowet. La collection Gillion Crowet est un ensemble exceptionnel de chefs-d'œuvre de l'art nouveau, réunis au fil des ans par le baron et la baronne Gillion Crowet, deux collectionneurs passionnés. Cet ensemble a été donné en 2006 sous forme de legs à la Région de Bruxelles-Capitale, qui est ainsi devenue propriétaire de pas moins de 230 œuvres diverses, allant de la peinture à la sculpture et de la verrerie au mobilier. Khnopff, Gallé, Mossa, Mucha, Daum, Lalique et Majorelle ne sont que quelques noms de cet étourdissant rassemblement. Infos & réservation : www.fine-arts-museum.be