Design Museum Brussels
Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven.
Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.
- Maandag : -
- Dinsdag : -
- Woensdag : -
- Donderdag : -
- Vrijdag : -
- Zaterdag : -
- Zondag : -
- T. +32 2 669 49 29
- Place de Belgique 1 Belgiëplein - 1020 Brussel
- https://designmuseum.brussels
- info@designmuseum.brussels
Het Design Museum Brussel is een plek gewijd aan design en zijn geschiedenis. Kom en ontdek alle mogelijkheden van designcreatie, in al haar facetten, van de 20e eeuw tot vandaag. En kom er met de trein, dat is pas klasse!
------------------------
Geniet van deze elegante treinreis tegen een geweldige prijs: koop je tickets voor het Design Museum Brussel en krijg 50% korting met het Discovery Ticket!
Koop je e-ticket op https://designmuseum.brussels/ en voeg een gratis Discovery Ticket voucher toe aan je winkelmandje.
Let op de Discovery Ticket code op je Design Museum Brussels e-ticket: het is een code van 16 tekens.
Bestel je Discovery Ticket hier.
Print je Discovery Ticket of toon de PDF op je smartphone scherm wanneer je incheckt in de trein.
Geniet van je reis naar Design Museum Brussel!
-
Uurrooster
10/04/2024 - 15/09/2024: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
-
Prijs
Normal: 8,00 € - Article 27: 1,25 €
Sinds de oprichting in 1908, heeft Olivetti naam gemaakt met de ontwikkeling van legendarische producten zoals hun schrijfmachines, maar ook door hun hechte relatie met de kunstwereld. Bijna drie decennia lang werkte de Belgische kunstenaar Jean-Michel Folon voor Olivetti. Hij produceerde posters en reclameproducten, maar ook een aantal uiterst creatieve boeken en cartoons. De Olivetti · Folon tentoonstelling, in samenwerking met het Museo Civico Pier Alessandro Garda, de Associazione Archivio Storico Olivetti en de Fondation Folon, presenteert de rijke artistieke samenwerking tussen het Italiaanse designbedrijf Olivetti en de kunstenaar Jean-Michel Folon.
-
Uurrooster
16/10/2024 - 09/03/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
-
Prijs
Normal: 8,00 € - Article 27: 1,25 €
Van de pionierende vrouwen van het Bauhaus tot het interieurontwerp van ruimtecapsules, maar ook de klassiekers van design. Vrouwen hebben de wereld van design vormgegeven en toch worden ze vaak over het hoofd gezien. De tentoonstelling Here We Are! Women in Design, 1900-Today belicht de creatieve talenten van vrouwen uit heden en verleden aan de hand van een grote collectie meubels, keramiek, glas, textiel, mode en grafisch ontwerp. Deze tentoonstelling, geproduceerd door het Vitra Design Museum zal te zien zijn in het Design Museum Brussels, met de toevoeging van een sectie gewijd aan deze kwestie in de geschiedenis van design in België.
-
Uurrooster
16/10/2024 - 13/04/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
Van het nauwelijks bekende werk van Maria Sèthe, tot de Belgische Art Nouveau en Hélène Denis-Bohy’s gedurfde moderne typografie voor haar feministische pamfletten gedrukt op de La Cambre drukpers, van buitengewoon Belle Époque keramiek gemaakt door ontwerpsters opgeleid aan België’s eerste vakschool voor vrouwen, tot kantwerk uit raffia vervaardigd door anonieme handen in Congolese missiescholen. De tentoonstelling belicht de waardevolle maar ondergewaardeerde creativiteit van vrouwen uit diverse gebieden van handwerk en design vanuit een originele, thematische benadering. Met de nadruk op zichtbaarheid, onderzoekt de tentoonstelling hoe vrouwen design hebben ingezet voor hun emancipatie door het signeren van hun werk, deel te nemen aan tentoonstellingen en bij te dragen aan belangrijke ontwikkelingen in hun vakgebied. Hun werk wordt hier gepresenteerd als een bewijs van hun veerkracht, vernieuwing en creativiteit. Tegelijkertijd gaat de tentoonstelling in op de uitdagingen van onzichtbaarheid waarmee vrouwelijke ontwerpers werden geconfronteerd. Hun auteurschap werd vaak verhuld door maatschappelijke normen, sociale klasse, omdat ze achter de schermen werkten of in samenwerkingsverbanden. Deze tentoonstelling belicht hoe verwaarloosde of foutief geattribueerde bijdragen hebben geleid tot hun onbekendheid en miskenning. De tentoonstelling kijkt ook naar het pad naar professionalisering die deze vrouwelijke ontwerpers aflegden door onderwijsinstellingen (als studenten en docenten), organisaties en netwerken om hun plaats te verwerven in professionele kringen. Deze reis onthult hun vastberadenheid en de middelen die ze hebben ingezet om hun stempel te drukken in een overwegend mannelijke sector. Ten slotte toont het gebied van huisvlijt hoe vrouwen vanuit en voor hun huiselijke omgeving, hun eigen visuele en materiële cultuur creëerden, die op haar beurt als inferieur werd beschouwd of voor moralistische doeleinden werd geïnstrumentaliseerd. De creaties werden gedreven door praktische noden, traditie, zogenaamde “deugd” of een gebrek aan geschikte alternatieven op de commerciële markt. Ze benadrukken hoe vrouwelijke makers, zowel individueel als gezamenlijk, hun vindingrijkheid en inventiviteit hebben ingezet om hun visies tot uitdrukking te brengen.